Házíte peníze do reklamy, ale nic to nedělá? Chyba může být a spoustě míst. Možná je zrovna tam, kde bychom ji nehledali.
Co je vůbec cílem marketingu? Možná vám to připadá jako velmi široká otázka. Každý může mít jiný cíl. Možná vaším cílem je získat více potencionálních zákazníků, „brand building”, nebo propagace nového produktu.
Já ale tvrdím že „marketingové cíle“ nedávají smysl. Vždy je cíl stejný. Získat více zákazníků. Brand building vám nekoupí oběd. Je potřeba si ujasnit, jak dosáhnout reálných výsledků.
Každá reklama musí mýt smysl.
Nemusí odpovídat na filozofické otázky. Stačí aby měla jasně určený cíl, nějakou jasnou nabídku. Musí to být něco, na co lidi mohou reagovat. „Představujeme vám tuto zubní pastu.“ Na to se nedá reagovat. Tento styl marketingu si můžete dovolit jen když mate rozpočet podobný Alze nebo CZC.
My chceme, aby naše reklamy byli efektivní i s menším rozpočtem. Abychom dosáhli maximální efektivitu potřebujeme jasnou nabídku. Jenom tak je přinutíme, aby reagovali na naši reklamu.
Nabídka může být:
- „Podívejte se na tohle krátké video.“
- „Zavolejte nám ještě dnes.“
- „Nakupujte zde.“
Měřitelná reklama
Teď, když máme nabídku, naše reklama se konečně stává měřitelnou. Například tím že reklama bude obsahovat slevový kupon, který zákazníci zadají při objednávce. Dále můžeme měřit kolik lidí kliklo na naše video, kolik lidí se podívalo na naši web stránku Můžeme také měřit kolik lidí si doopravdy koupilo naši službu nebo produkt.
Bez měřitelné reklamy jsme kompletně slepý, nemáme tušení jestli se nám to vrací nebo jen vyhazuejeme peníze z okna. Neměřitelné reklamy se jen velmi těžce optimalizují, protože nevíme, co děláme dobře a co je chybné.
The threshold problem
(Problém prahové hodnoty)
Tento princip rozebírá poměr mezi tím, co od čtenářů naší reklamy chcete a kolik z nich reálně udělá. Když od nich chcete příliš, nabídka má vysokou úroveň prahu.
Naopak když je jednoduché vaše instrukce splnit, jedná se o nabídku s nízkou prahovou úrovní. Zbytečně vás utápět v definicích, když vám to můžu ukázat na příkladu.
Příklad nabídky s vysokou prahovou úrovní:
„Nefunguje vám zásuvka? Podívejte se na toto hodinové video, ve kterém se dozvíte, jak odhalit a opravit všechny možné problémy se zásuvkou.“
„Máte problémy s bolestí zad? Zarezervujte si 30minutový hovor s jedním z našich profesionálů.“
Možná si teď říkáte: „to je obrovský požadavek, taková nabídka by snad nikoho nenapadla.“ Nejspíš to děláte i vy v měně přehnané formě.
Teď vám ukážu příklad nabídky s nízkou prahovou úrovní:
„Chcete zvýšit svou produktivitu? Stáhněte si náš bezplatný 5minutový průvodce s tipy, jak efektivně plánovat svůj den.“
„Hledáte způsoby, jak jíst zdravěji? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a získejte každý týden nový jednoduchý recept na zdravé jídlo.“
Tohle je přesně co hledáme.
5 minutový průvodce? Pokud s tím někomů ušetříme hodinu denne, tak se to určitě vyplatí! Možná si myslíte „Tohle mi nijak nepomůže, snažím se prodávat a né posílat někomu nějaký recepty.“
Tím že se přihlásili k odběru, metaforicky zvedli ruku. Teď víme že mají nebo budou mít zájem si koupit, to co nabízíme. Postupně jim poskytujeme více materiálů a budujeme důvěru. Možná budou chtít nekomu koupit kuchařku jako dárek nebo třeba i pro sebe. Teď když jim pošleme do emailu nabídku s 20% slevou, je velká šance že si ji teď budou chtít koupit.
Velmi jednoduchý a efektivní způsob prodeje. Nemusíme jim nic vnucovat. Když nám jednou řeknou ano, po druhé to bude lehčí.
Reklama nemusí hned prodávat
Tím že se podívají na krátke video jsme jim sice neprodali, ale naše reklama se stala měřitelnou. Můžeme měřit kolik lidí projevilo zájem.
Teď stací abychom si je udrželi blízko dokud nebudou připravení si od nás koupit.
Teď zpátky k vám… co vlastně nabízíte? Jak moc toho od vašich zájemců chcete? Už víte na co si dávat pozor.
PS. Pokud jste si není jisti jestli vaše nabídka dělá to co by jste od ní chtěli, můžeme vám pomoct. Dejte nám vědět zde abychom to spolu mohli projít.